
Lekcja chemii w klasach 7
Uczniowie klas 7 przeprowadzili fascynujące doświadczenie z zakresu elektrochemii, tworząc... baterię z owoców! W eksperymencie wykorzystano cytryny, pomarańczę, blaszki cynkowe i miedziane, przewody elektryczne oraz wyświetlacz zasilany na prąd.
Jak to działa?
W każdym z owoców umieszczono po jednej blaszce cynkowej i miedzianej, a następnie owoce połączono szeregowo. W ten sposób powstał prosty obwód elektryczny. Udał się uczniom zasilić diodę LED i wyświetlacz.
Dlaczego to działa?
Cytryna zawiera kwas cytrynowy, który pełni rolę elektrolitu. Cynk ulega utlenieniu, a miedź odbiera elektrony, co umożliwia przepływ prądu – dokładnie jak w klasycznym ogniwie galwanicznym. To świetny przykład przekształcania energii chemicznej w energię elektryczną.
Wniosek:
Kwaśne owoce mogą działać jak naturalne baterie! Im więcej ogniw (owoców) połączymy, tym większe napięcie można uzyskać.
Na lekcjach chemii uczniowie klas 7 również badali pH różnych substancji z wykorzystaniem wskaźników: fenoloftaleiny, oranżu metylowego, soku z czerwonej kapusty oraz papierków wskaźnikowych.
Zbadane substancje to m.in.:
-
Wodorotlenek sodu (NaOH)
-
Soda oczyszczona (NaHCO₃)
-
Ocet (kwas etanowy)
-
Kwasek cytrynowy
-
Mydło sodowe
Wnioski z eksperymentu:
-
Chemiczne wskaźniki umożliwiają szybkie i proste oznaczanie pH roztworów.
-
Barwa wskaźników zmienia się w zależności od odczynu – to czytelny sposób rozpoznania środowiska kwasowego, obojętnego lub zasadowego.
-
Uczniowie nauczyli się samodzielnego planowania i interpretowania wyników doświadczeń.
Zajęcia były doskonałym połączeniem teorii i praktyki, pozwalając uczniom odkrywać, jak chemia działa w codziennym życiu!