Tutaj powinien być opis

Światowy Dzień Wody

Przedszkolaki, uczniowie z klas 1-3, 4-6, 7-8 z okazji obchodów Światowego Dnia Wody, włączyli się w realizację projektu organizowanego przez Polska Akcja Humanitarna (PAH). 💧💧💧💧💧💧💧💧💧

 

Realizowaliśmy ścieżkę: Dostęp do wody. Podczas prowadzonych zajęć, warsztatów uczniowie korzystali z broszury: „Woda jako globalne wyzwanie”. Dowiedzieli się z niej między innymi, że dostęp do wody to prawo każdego człowieka. 

 

Według zapisów ONZ prawo człowieka do dostępu do wody jest realizowane, jeśli jej zasoby są wystarczające na poziomie minimum 50 -100 litrów na dzień, bezpieczne (czyli jeśli woda używana w domu nie zawiera niebezpiecznych dla zdrowia mikroorganizmów), woda jest akceptowalna (ma odpowiedni kolor, smak, zapach), fizycznie dostępna (czas poboru wody nie powinien być dłuższy niż 30 minut, a opłata za wodę nie powinna przekraczać 3% dochodu gospodarstwa domowego).

 

Młodzi naukowcy poznali także przyczyny braku dostępu do wody oraz różnicę między fizycznym, a ekonomicznym dostępem do wody. Analizowali diagramy kołowe przedstawiające zasoby wodne. 

Obejrzeli animacje filmowe: „Woda nie tylko w kranie”, „Oszczędzanie wody to za mało” i odpowiadali na pytania: Gdzie poza kranem możemy znaleźć wodę? Do czego ludzie potrzebują wody? Czy takie same potrzeby mają zwierzęta i rośliny? Co to znaczy, że woda jest potrzebna do produkcji rzeczy? Czy są jakieś rzeczy, które nie potrzebują wody do stworzenia? Czy wody może być zbyt mało? Co to znaczy? Dlaczego wody nie starcza dla wszystkich? Czy my mamy wpływ na tę sytuację? Jak nasze zakupy wpływają na zasoby wodne w innych częściach świata? Czy nasza dieta może wpływać na zasoby wodne? Co możemy z tą wiedzą zrobić? 

 

Grupy młodsze w ramach omawiania animacji użyły kolorowanek z kadrami z animacji: http://www.bit.ly/kolorowanki-woda.

Utrwalały swoją wiedzę, rozwiązując sudoku wodne, projektując plakaty promujące oszczędzanie wody i działania PAH.

 

Ponadto dzieci przygotowały i zwiedziły wystawę plakatową: „Nie tylko suche fakty”, która zachęciła ich do dyskusji, refleksji nad dostępem do wody na świecie, kryzysami wodnymi i pomocą wodno-sanitarną. 

 

Aby odtworzyć nagrania wideo, uczniowie zwiedzający wystawę korzystali ze smartfonów z czytnikami QRkodów lub aplikacji Google. 

 

Z zainteresowaniem obejrzeli webinary wodne: Czy w Afryce naprawdę nie ma wody? Wyzwania wodne w pomocy humanitarnej?Woda i susza. Jak globalne ocieplenie wpływa na wojny i migracje? 

 

Problemy przedstawione w webinarach stały się tematem dyskusji. 

 

Uczniowie klas 7-8 obejrzeli 19- mintowy film z serii Explained: „Word`swater crisis”, a następnie odpowiadali na pytania: Co najbardziej zaskoczyło Was w tym filmie? Gdzie znajduje się większość zasobów wodnych, z których korzystamy? Czy wydobywanie wody spod ziemi jest drogie? Czy wszystkie państwa stać na infrastrukturę, która umożliwia wydobywanie wody spod ziemi? Kto w społeczeństwie najbardziej cierpi z powodu braku dostępu do wody? Jakie konflikty międzynarodowe z powodu ograniczonego dostępu do wody zostały wymienione w filmie? Czy wszystkie państwa stać na technologię odsalania wody? Jak swoją konsumpcją i indywidualnymi wyborami wpływać na ograniczenie zużycia wody? 

 

Uczniowie klas 5-8, korzystając z aplikacji: Kahoot, Quizizz sprawdzili swoją wiedzę na temat wody jako globalnego wyzwania.

W ramach realizacji ścieżki: „Dostęp do wody" opracowali gazetkę szkolną obrazującą temat: "Co dla ludzi oznacza brak dostępu do czystej wody?”.

 

Uczniowie klasy 8a wzięli udział w zgrywalizowanym spotkaniu dla uczniów                                            i uczennic: „Wodne wyzwanie dla świata - Świętujmy Światowy Dzień Wody 22 marca razem!" Łacząc się z online z innymi grupami biorącymi udział w akcji, wspólnie, poprzez zabawę, poznali globalne współzależności w kontekście wodnym. 

 

Informacja od PAH: Akcja Światowy Dzień Wody z PAH oprócz szerzenia świadomości daje możliwość zaangażowania się do działania na rzecz osób, które na co dzień nie mają stałego dostępu do wody (http://www.pah.org.pl/woda). Szczególnie nam zależy na wsparciu finansowym, bo dzięki temu możemy szybko reagować na potrzeby w różnych miejscach na świecie. 

Wszystkie zebrane środki przekazywane są na działania PAH, na działania biur zagranicznych. Jeżeli zdecydujecie się na skorzystanie ze zbiórki online, prosimy o wybór celu WODA https://pomagamy.pah.org.pl/campaign/woda  oraz używanie w tytule dopisku „Dzień Wody z PAH”. Pieniądze automatycznie „lądują” na naszym koncie – nie trzeba wykonywać osobnego przelewu. 

 

🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧🌍💧