
Doświadczenia na lekcji biologii
Na lekcji biologii uczniowie klas piątych wykonali doświadczenie. Badali wpływ światła i CO2 na intensywność fotosyntezy.
Sformułowali pytanie badawcze: Czy intensywne światło i zawartość CO2 w wodzie ma wpływ na intensywność procesu fotosyntezy?
Postawili hipotezę: Intensywne światło i zawartość CO2 w wodzie ma wpływ na intensywność procesu fotosyntezy.
Przygotowali zlewki z wodą wodociągową i wodą gazowaną, gałązki rośliny akwariowej Kabomby kalifornijskiej, lampkę biurową, stoper.
Do każdej ze zlewek włożyli gałązkę rośliny akwariowej.
🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬
Obie zlewki umieścili pod dygestorium, gdzie były wystawione na ekspozycję światła dziennego. Jedną z nich doświetlali dodatkowo światłem z lampki biurowej.Podczas doświadczenia przez 60 sekund liczyli ilość pęcherzyków tlenu wytwarzanych przez Kabombę kalifornijską w każdym zestawie.
🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼🥼
Najwięcej pęcherzyków wytwarzała roślina umieszczona w wodzie gazowanej i doświetlana światłem z lampki biurowej – 70, najmniej w wodzie wodociągowej – 7.
🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫🧫
Otrzymane wyniki pozwoliły wyciągnąć wniosek, że wzrost stężenia dwutlenku węgla i intensywne światło mają wpływ na intensywność fotosyntezy. Postawiona przez nas hipoteza została potwierdzona doświadczalnie.
🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪🧪
Za dostarczoną roślinę akwariową dziękujemy mamie Karola Jasińskiego z klasy 5c, pani Magdalenie.
Zajęcia przygotowała: p. Małgorzata Wesołowska