Klasy piąte w Starej Kopalni
Uczniowie klas piątych wzięli udział w zajęciach organizowanych w Starej Kopalni Centrum Nauki i Sztuki w Wałbrzychu.
Swoją przygodę rozpoczęli od zwiedzania kopalni. Obejrzeli kompleks kopalni, a w nim m.in. maszynownię szybu “Julia”, gdzie mieszczą się wyjątkowe dwie zabytkowe elektryczne maszyny wyciągowe wraz z przetwornicami prądu zmiennego na stały, pracujące od 1911 r. i eksploatowane aż do likwidacji kopalni. Przeszli podziemnym tunelem. Uczniom zaprezentowane zostały narzędzia i urządzenia stosowane w pracy pod ziemią, dawne mapy i pamiątki związanez miernictwem, oświetleniem, przedmioty z zakresu ratownictwa górniczego i tradycji górniczych (mundury górnicze, pamiątki związane z obchodami Barbórki: zaproszenia, ceramiczne kufle). Dowiedzieli się o pracy górnika, wydobywających się trujących gazach takich jak metan,dwutlenek węgla.
Wzięli udział w warsztatach tanecznych. Poznali podstawowe kroki m.in. poloneza, kujawiaka. Zajęcia taneczne wpłynęły na podniesienie sprawności fizycznej, kształtowanie estetyki i harmonii ruchów.
Obejrzeli stroje ludowe, górnicze. Przy pomocy garderobianej mogli założyć te strojez zaprezentować je przed społecznością uczniowską klas 5.
Dużo czasu uczniowie spędzili w Strefie Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności – „SOWA” - Minicentrum nauki, doświadczeń i majsterkowania, gdzie zainstalowano 18 interaktywnych stanowisk ekspozycyjnych do samodzielnej pracy polegającej na odkrywaniu,logicznym myśleniu i samodzielnym rozwiązywaniu zagadek. Umieszczono tam doświadczenia przeniesione
z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, które jest partnerem merytorycznym projektu.
Poznali między innymi efekt działania siły żyroskopowej, która powstaje w szybko kręcącym się dysku lub kółku.
Wykonując doświadczenie z wiszącymi piłkami obserwowali zjawisko nazywane efektem Coandy.
Zjawisko to polega na tym, iż strumień np. powietrza ma tendencję do przylegania do najbliższej powierzchni. Ponieważ piłka odpycha powietrze „na zewnątrz” strumienia, sama zostaje – na zasadzie akcji i reakcji – odepchnięta przez nie w przeciwnym kierunku czyli do wewnątrz.
Uczniowie klas 5 poznali technikę rysowania w lustrze.
Usypywali mapę czyli kształtowali teren rękoma np. gdy powstały tereny przypominające góry to podświetlone były w kolorze pomarańczowym i czerwonym. Dzieci dowiedziały się, że dzięki zastosowaniu kolorów można odróżnić niziny, wyżyny i góry.
Mogli usłyszeć muzykę przenoszoną przez ich własne kości. Montowali film poklatkowy.
Dziękujemy za Pracownikom Starej Kopalni na serdeczne przyjęcie, profesjonalnie przygotowanei przeprowadzone zajęcia, warsztaty.