
OPIS LEKCJI WYCHOWAWCZEJ ZREALIZOWANEJ W RAMACH PROGRAMU „SZKOŁA DBAJĄCA O BEZPIECZEŃSTWO”
W ramach realizowanego w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 w roku szkolnym 2015/2016 programu „Szkoła dbająca o bezpieczeństwo”, klasa IV „a”, której jestem wychowawcą, wzięła udział w lekcji na temat „szkolnego savoir vivre”.
Zajęcia odbyły się 5 stycznia i dotyczyły działań z pierwszego obszaru programu: „Bezpieczeństwo w szkole”. Opierały się o powstałe w grudniu komiksowe opracowania zasad właściwego zachowania się.
Autorami prezentowanych i omawianych rysunków są uczniowie klas IV-VI PSP nr 5, którzy przez miesiąc pracowali na warsztatach plastycznych z p. Agatą Guzek, próbując codzienne sytuacje szkolne, takie jak: pomoc koleżeńska, dbanie o czystość w klasie, właściwe zwracanie się do kolegów i koleżanek, przedstawić w formie mini-plakatu, połączonego ze słowem pisanym. Bohaterowie posterów zostali przedstawieni w różnoraki sposób: jako warzywa, Minionki, bądź zwykli ludzie.
Dla czwartoklasistów takie dydaktyczne, wizualne pomoce okazały się niezbędne, a zarazem atrakcyjne – dzieci mogły bowiem zobaczyć i przeczytać, jak ich rówieśnicy bądź starsi koledzy, rozumieją słowo: „savoir vivre”, które dla nich było zupełnie nowe.
Każda z osób po przeczytaniu wybranego komiksu, miała za zadanie opowiedzieć, o czym jest dana historyjka. Dzieci wymieniały się również obrazkami, były ciekawe, co ma ich kolega lub koleżanka. Chętnie też odnosiły się do własnych doświadczeń, wskazywały na swoje własne przykłady „savoir vivre”.
Agnieszka Osińska-Szpur